1403/02/14

.: دایرة المعارف سفر

"این کتاب از منابع مهم برای سفر و گردشگری است و نگارنده درمورد مسائل مربوط به سفر توضیحات جامع و کاملی را به مسافرین و زائرین ارائه داده است. این کتاب را می‌توان راهنمای همراه مسافران نیز نام نهاد که به خوبی مسافران را در انجام امور سفرشان راهنمائی و کمک می‌نماید.

کتاب «دائره‌المعارف سفر» با برخورداری از نمایه موضوعی در 452 صفحه مصور رنگی و 21فصل نگاشته شده است که هرکدام از بخش و زیر‌بخش‌های مختلف تشکیل گشته است. از جمله این عناوین: اهمیت سفر و گردشگری، تاریخچه سفر در ایران، انواع سفر، آداب سفر، اخلاق سفر و آداب مشایعت و استقبال مسافر، دعاها و مناجات‌های سفر برای ایمن‌ماندن از پیش‌آمدها، احکام شرعی سفر از جمله مسافت شرعی، روزه، و نماز مسافر، سفر الهی به سوی رب‌العالمین و آداب آن، سفر زیارت و آداب آن، توصیه‌های ایمنی به زائرین مسافر، سفر حج و احکام طواف و عمره تمتع، سفر آخرت و آداب آن، منازل سفر آخرت و تهیه هدایای سفر آخرت، سفر سبز، دیدار با عشایر، سفرهای فضایی و برنامه‌های آینده سفرهای فضایی، گردشگری مجازی و سفر به جهان ناشناخته‌ها، شیوه‌های مسافرت با خودروی شخصی و اتوبوس، حقوق قانونی مسافران ومسئولیت شرکت‌های حمل و نقل، سفرهای هوایی و تاریخچه آن، گروه هتل‌های «هما»، محدودیت‌های پزشکی در سفرهای هوایی، مسافرت با قطار، تاریخچه راه‌آهن در ایران، انواع قطارها از نظر کیفیت خدمات و توقف در ایستگاه‌های بین‌راه، مقررات توشه همراه مسافر و تهیه بلیط اینترنتی قطار، مسافرت‌های دریایی از راه‌های آبی ایران و جهان، مقررات گمرکی کالای همراه مسافر و فهرست کالاهای مجاز، معافیت گمرکی و مقررات ورود کالای ایرانیان مقیم خارج از کشور، امنیت درسفر و نکات ایمنی در هنگام سفر و اطلاعات ضروری ایمنی وسیله نقلیه، بیمه و انواع آن، تعریف واژه‌های مختلف سفر و سازمان‌های جهانی و اتحادیه‌های جهانگردی، ویزا، چارتر، و اطلاعات ضروری دیگر، سفر در آینه فرهنگ شامل اشعار و سروده‌های سفر، داستان‌های سفر، ضرب‌المثل و نکته‌های سفر، ایرانگردی و معرفی استان‌های کشور و مکان‌های دیدنی آنها، تاریخچه اقامتگاه ها و خدمات پذیرایی در ایران، فهرست هتلها و مهمانسراهای ایران، ارائه ،تهیه و ذخیره بلیط قطار و هواپیما، فهرست مهمانسراهای سازمان ایرانگردی و جهانگردی، آدرس سایت‌های گردشگری و صدها نکته مفید و خواندنی دیگر درمورد سفر و مسافر."

"پژوهنده کتاب با ارائه این اثر مانا و پرمحتوا مخاطبان را با رمز و راز گردشگری آشنا ساخته و مسافرت را برای گردشگران جالب و دل‌انگیز جلوه می‌دهد. نگارنده در این کتاب اطلاعات  لازم و دانش‌های سفر را از هر سو فراروی مسافرین می‌گذارد و زمینه سفری آرام و رضایت‌بخش برای آنان فراهم می‌سازد. در این کتاب می‌خوانید: راهنمای ایرانگردی، معرفی استان‌های کشور و مکان‌های دیدنی آنها، انواع سفر، شیوه‌های سفر، امنیت در سفر، مقررات گمرکی، اشعار و ضرب‌المثل‌های سفر، احکام شرعی مسافر، آداب سفر، نشانی هتل‌ها و مهمانسراها، معرفی پایگاه‌های اینترنتی گردشگری و رزرواسیون بلیط هواپیما، قطار و اتوبوس و صدها نکته مفید و خواندنی دیگر در مورد سفر و مسافر. 

«دائره‌المعارف سفر» در قطع وزیری و جلد گالینگور در 452 صفحه مصور با کاغذ مرغوب و طراحی زیبا صحافی شده و دارای تصاویر رنگی از جاذبه‌های جهانگردی و نقشه راههای کشور است."

 


 

روزنامه خبر جنوب

چهارشنبه 12 دی­ ماه 1386 شماره 7693

 

اي ساربان آهسته ران، كارام جانم مي رود 

و آن دل كه با خود داشتم، با دلستانم مي رود

من مانده ام مهجور از او، بيچاره و رنجور از او مي رود

در رفتن جان از بدن، گويند هر نوعي سخن 

من خود به چشم خويشتن، ديدم كه جانم مي رود

باز آي و بر چشمم نشين، اي دلستان نازنين

كاشوب و فرياد از زمين، بر آسمانم مي رود. 

ازكجاوه تا هواپيما

انسان شيفته مسافرت است و براي جابه جايي از شهري به شهر ديگر يا كشوري ديگر وسايلي به كار مي گيرد كه هر كدام براي خود خاطره انگيز است. از كجاوه گرفته تا درشكه، گالسكه، خودرو، قطار، كشتي، هواپيما، همه را به خدمت گرفته و مي گيرد تا از جايگاه هاي ديدني، آثار گرفته و مي گيرد تا از جايگاه هاي ديدني، آثار شكوهمند باستاني، جلوه هاي چشم نواز آبشاران، بوستان ها، رودخانه ها، درياچه ها، درياها و مردم گوناگون كشورها ديدار كند هم به تفريح پردازد و هم به داد و ستد و بازرگاني و يا به دريافت دانش و هنر سر گرم شود. براي اقامت گاه مسافران از ديرباز جايگاه هاي گونه گون چهره گشوده است. از كاروان سرا تا مسافر پذير، هتل و مهمان سرا همه در خدمت جهانگردان قرار دارد. بسياري از كشورها از جاذبه هاي گردشگري برخوردار است و سالانه ميليون ها جهانگرد را به خود جذب مي كند و براي گردشگران فرصت فراهم مي آورند با ملت ها و فرهنگ ها و آداب زندگي ديگران آشنا شوند. در برابر زيبايي هاي چشم انداز هاي طبيعي، شگفت زده شوند، رازها دريابند و در پيشگاه جلال كبريايي پروردگار سر تعظيم فرو آرند. 

انسان، هماره مسافر است

در صفحه هاي آغاز كتاب، پاي نوشتار مؤلف فرزانه محمد حسين رستگار مي نشينيم تا با ره آوردش با نام (دايره المعارف سفر) آشنا شويم. بر باور نويسنده، سفر گونه اي جابه جايي و حركت است. البته نه (حركت فلسفي) كه تغيير تدريجي چيزي است به چيز ديگر مانند دانه اي كه بر اثر حركت فلسفي ريشه و ساقه مي گيرد، بل حركت از جايي به جايي رفتن همچون ماهي كه در بركه اي گرفتار آمده و به سوي دريا حركت مي كند، يا پرنده اي عاشق كه مي خواهد از قفس بيرون آيد و پر گشايد. سفر براي انسان، تجربه آموختن است و فرهيخته شدن. اگر بگوييم انسان هماره مسافر است سخني به گزاف نگفته ايم. از هنگامي كه ديده به زندگي فرو مي بندد پيوسته در تكاپو و حركت است و مقصدش رفتن به سوي پروردگار و ره يافتن به گستره رحمت او. سفر، آن گاه راحت تر است كه بار بردوش كمتر و سبكبارتر، به ويژه آن كس كه جهان را زيستگاه اصلي نمي داند و پيوسته در انديشه رفتن و به پروردگار رسيدن است. سفر براي عبرت آموزي و تجربه اندوزي است و آشنايي با نيكي ها و بدي ها، سازها و ناسازها.

فصل هاي 21 گانه كتاب

در دايره المعارف سفر، 21 فصل به چشم مي آيد كه هر كدام جداگانه است ولي با چگونگي سفر پيوند دارد از جمله: اهميت سفر و گردشگري، تاريخچه سفر در ايران، انواع سفر، آداب سفر، سفر در آينه روايت ها، دعاهاي سفر براي ايمن ماندن از پيش آمدها، احكام شرعي سفر از جمله حكم نماز و روزه مسافر، سفر الهي و پروبال گشودن به سوي حضرت دوست، سفر زيارت و آداب آن، سفر حج، احكام طواف برحج تمتع، سفرآخرت، هديه هاي سفر آخرت، سفر سبز، ديدار با عشاير، سفرهاي فضايي و برنامه هاي آينده دنياي فضايي، گردشگري مجازي سفر به جهان ناشناخته ها، شيوه هيا سفر و وسايل سفر، سفرهاي هوايي، گروه هتل هاي هما، محدويت هاي پزشكي در سفرهاي هوايي، مسافرت با قطار، مسافرت دريايي، مقررات گمركي، امنيت در سفر و رعايت نكته هاي ايمني وسيله نقليه، بيمه، بيمه خودرو و حوادث، مسافرت هاي درون مرزي و برون مرزي، اتحاديه بين المللي هواپيمايي (ياتا)، چارتر (پروازهاي دربستي)، سفر در آينه فرهنگ، سروده هاي سفر، ضرب المثل ها و نكته هاي سفر، ايران گردي، فاصله شهرها، واحدهاي اقامتي، فهرست هتل ها و مهمان سراها، برنامه فروش و ذخيره بليت هواپيما و قطار، اطلاعات ضروري، اورژانس، پليس راه، اختلاف ساعت كشور با ديگر كشور ها و سايت هاي گردشگري...

سفر و گردشگري

نويسنده گرامي محمد حسين رستگار براي سفر اهمت ويژه قايل است و مسافرت را وظيفه اي به شمار مي آورد كه آموزه هاي ديني بر ان مهر تأكيد مي گذارد، از جمله به واژه (سير) با مفهوم گردش اشاره مي كند كه 13 بار در آيات قرآني تكرار شده است و شاهدي مي آورد از كلام الهي كه پروردگار به پيام آموزش خواجه دو جهان حضرت محمد مصطفي(ص) توصيه مي فرمايد و مي گويد: اي رسول گرامي به مردم بگو در زمين گردش كنيد و بنگريد پروردگار چگونه آفرينش را آغاز كرد؟ سپس با همان توان، جهان ديگر را ايجاد فرمود. به درستي كه خداوند بر هر چيزي تواناست.

تسهيلات سفر براي مسافر مورد تأكيد آيين مبين است از جمله: نماز كوتاه براي مسافرت و معاف شدن از روزه داري.

اسلام به عنوان كامل ترين آيين، پيروان خويش را به سفرهاي معنوي (زيارت)، سفرهاي نجاري(دادو ستد) و سفرهاي عادي و عملي ترغيب مي كند. با سفر بر سطح بينش مسافر افزوده مي شود و ديدار از جلوه گرهاي چشم نواز طبيعت، آشنايي با آداب و رسوم ملت ها، سرشار از بهره هاي مادي و معنوي مي گردد و آثار افسردگي در او زدوده مي شود. 

گويند ملا محسن فبض كاشاني دانشمند و اديب مشهور براي ديدار استاد خويش راهي شيراز شد. چون پدرش با سفرش رضايت نمي داد تفالي زده و ابن شعر منسوب به امام علي (ع) در برابر ديدگانش چهره گشود: تغرب عن الاوطان في طلب العلي و سافرو في الاسفار خمس فوائدي...

در جست و جوي بزرگي از وطن مسافرت كن كه مسافرت داراي 5 قايده است: غم و اندوه رنگ مي بازد، روزي و دانش و ادب به دست مي آيد و همنشيني با بزرگان دست مي دهد. فيض كاشاني پس از اين فال به شيراز آمد و با ملاصدرا آشنا شد و نزد او فلسفه الهي و عرفان آموخت و داماد اسناد گرديد.

واژه هاي مربوط به سفر

در گردش ها با واژه هاي جهانگردي، مسافرت و توريستي آشنا مي شويم كه به ترتيب واژه هاي فارسي، عربي و فرانسوي است. سياحت نيز به معني زياد سفر كردن است و (سياح) جهانگردي است كه فراوان مسافرت مي كند.

در واژه نامه دهخدا، كلمه (تفرج) به معني گشايش يافتن است و مفهوم مجازي آن سير و تماشاست.

بر پايه تعريفي كه سازمان جهانگردي از اين واژه به عمل آورده است، جهانگرد، مسافري است كه به سرزمين يا كشوري به جز محل اقامت دايم خويش مسافرت مي كند ودست كم يك شب و حداكثر يك سال در آنجا مي ماند و دليل مسافرتش، تفريح، استراحت، ديدار بستگان، درمان، زيارت جايگاه هاي مقدس، بازديد از آثار تاريخي و هنري و فرهنگي، شركت در مسابقه هاي ورزشي يا تماشاگري مسابقه ها، ديدن نمايشگاه هاي بازرگاني، كتاب و مراكز فعاليت هاي اقتصادي و شركت در گردهمايي هاست. بر باور (آرتور بورمن)، جهانگردي مجموعه مسافرت هايي را در بر مي گيرد كه براي استراحت، تفريح، بازرگاني و يا فعاليت هاي شغلي است. از ديدگاه جامعه شناسي، جهانگدري عبارتست از مجموه پيوندهايي كه شخص جهانگرد در جايگاه اقامت موقت خود با انسان هاي ساكن در آن جايگاه به وجود مي آورد. بهتر است جهانگردي را عبارت از مجموعه تغييرات مكاني انسان ها و فعاليت هايي بدانيم كه در پي آن صورت مي گيرد. 

انواع سفر

سفرها گونه گنوه است و به نيت و انگيزه مسافر و مقصد او بستگي دارد. با خودرو، قطار، كشتي و هواپيما مسافرت كردن وبه تماشاي شگفتي هاي اقيانوس ها رفتن، با تله كابين از افزار ستيغ ها گذشتن، بر بستر برف و يخ، سورتمه راندن و امروز سوار بر سفينه هاي فضايي به اوج كهكشان ها پريدن، همه سفر است. سفر براي عبادت، سفر براي به دست آوردن دانش و آموزش مهارت، سفر به قصد ديدار جايگاه هاي شكوهمند تاريخي و منظره هاي چشم نوازي طبيعي، سفر براي ديدن دوستان و بستگان، سفر براي انجام تلاش هاي بازرگاني، سفر هاي ورزشي و ديدار مسابقه هاي جهاني و قاره اي و منطقه اي و كشوري، سفر براي درمان، سفراي فرهنگي و هنري  و سفر به سوي خدا براي رسيدن به تكامل و مرغ دل را به سوي بي سويي پرواز دادن، همه سفر است و تحولي است كه در فضاي زندگي رخ مي گشايد.

آداب سفر

نويسنده فرهيخته محمد حسين رستگار در تحليل واژه اي، سفر را از ماده(سفور) به معني پرده برداشتن از چيزي مي داند. چه در مسافرت، پرده ها كنار مي رود و شيوه هاي رفتاري و پنداري و گفتاري واقعي افراد نمودار مي گردد، از اين رو است كه مي گويند: هر كس را مي خواهي بشناسي با او همسفر شو. براي سفر، آدابي است از آن جمله برخورداري از ادب و اخلاق شايسته، و چون تصميم به سفر گرفتي بايد برنامه مسافرت خود را در راستاي بهره گيري از وقت و همراه داشتن توشه مناسب تنظيم كني و در طول مسافرت از ياد خدا و برگزاري نماز غافل نشوي. به همسفران كمك كني و در طول مسافرت از ياد خدا و برگزاري نماز غافل نشوي. به همسفران كمك كني و در طول مسافرت از ياد خدا و برگزاري نماز غافل نشوي. به همسفران كمك كني و در طول مسافرت از ياد خدا و برگزاري نماز غافل نشوي. به همسفران كمك كني و در بازگشت از سفر براي آشنايان و بستگان، ره آوردي هر چند اندك همراه داشته باشي. از حضرت رسول اكرم(ص) نقل شده است: هر گاه مسلماني قصد سفر دارد شايسته است برادرش را آگاه سازد و بر برادران مسلمان است كه چون از سفر بازگردي، به ديدنت شتابند. 

در گذشته و هم اكنون مرسوم است مسافر را زير قرآن عبور مي دهند تا كتاب آسماني را ببوسد و به آينه نگاه كند و انگشت خود را در آرد فرو برد بر پيشاني گذارد سپس ظرف آب را پشت پايش بر زمين مي پاشند. 

آب و آينه، نمايشگر روشنايي و آرد مايه بركت است.

سه يا هفت روز پس از سفر براي مسافر آش پشت پا مي پزد و در بازگشت مسافر، به شكرانه سلامتش، گوسفند قرباني مي كنند و گوشت آن را ميان نزديكان و نيازمندان توزيع مي نمايند.

سفرهاي زيارتي

پيداست كه مولف محترم كتاب بر بستر خداشناسي گام مي نهد و شيفته آيين روشنگر اسلامي است و به پيامبر و پيشوايان دين عشق مي ورزد. چه، بخشي از كتاب را به سفرهاي زيارتي اختصاص داده است و از قول حضرت امام صادق(ع) نقل مي كند كه پيامبر فرمود: هر كس نزد من براي زيارت آيد، روز رستاخيز شفاعتش مي كنم. سپس از دل انگيزي سفر به سرزمين وحي، مكه و مدينه و زيارت عتبات مي نويسد و برابر پژوهشي كه انجام داده است در ايران حدود 4780 زيارتگاه است كه از جمله بارگاه ملكوتي امام رضا(ع)، حرم حضرت شاه چراغ(ع)، حرم مطهر حضرت معصومه(س) كه هر كدام مي تواند پناهگاهي باشد براي دلشدگان و جايگاهي امن براي سردادن راز و نيازها و نيايش به درگاه پروردگار.

نويسنده ادامه مي دهد كه زائر بايد از ژرفاي درون با دلي اميدوار به گستره رحمت الهي در پيشگاه امامان معصوم و فرزندان بزرگوارشان حضور يابد و با شور و شوق، آنان را به شفاعت خواند، اين يك فرصت شايسته است كه پروردگار شراره هاي شور و اشتياق در دل زائران روشن مي كند تا سرا پا شوق شوند و به زيارت پيشوايان آيين نبوي شتابند. 

به پندار نويسنده، كتاب، آنچه در زمينه زيارت مهم مي آيد شناخت زائر از كسي است كه به زيارتش شتافته است.

با آرزوي توفيقات الهي براي مولف پژوهنده كتاب محمد حسين رستگار كه با ارايه اين اثر خواندني، مخاطبان را با راز و رمز گردشگري، آداب سفر، احكام شرعي سفر، شيوه هاي سفر و مقررات مربوط به سفر آشنا مي سازد. راهنمايي هاي كتاب و عمل كردن به دستورهاي آن مي تواند مسافرت را براي گردشگران جالب و دل انگيز جلوه دهد و آگاهي هايي در اختيار آنان قرار دهد تا سفرهاي عادي، بازرگاني، زيارتي، علمي و پژوهشي را در چشم انداز اهل سفر مطلوب گرداند. محمد مهدي مدرس

 


 

روزنامه عصر مردم  سال سیزدهم شماره 3417

چهارشنبه 17 بهمن 1386

معرفی کتاب دایره المعارف سفر

محمد بخشنده

 

حضرت حق جل جلاله در قرآن کریم سفر و سیاحت را برای بشر مورد تأکید قرار داده  آن را موجب سازندگی انسان و تحول در زندگانی ذکر فرموده اند. آیه دوم سوره عنکبوت به طور خاص و صریح می فرماید«ای رسول گرامی به مردم بگو در زمین گردش کنید و بنگرید خداوند چگونه آفرینش را آغاز نمود. سپس با همان قدرت جهان دیگر را ایجاد می فرماید به درستی که خداوند بر هر چیزی توانا است».

به راستی سفر نوعی حرکت است همچو ماهی که در برکه ای گرفتار آمده عزم دریا کردن و رها شدن است و بسان پرنده عاشق و محبوس از قفس پر گشودن است. سفر جاری شدن چون آب و بر ساحل نشستن است و سفر با امید وصل جانان از جان هجرت نمودن است. سفر با امید وصل جانان از جان هجرت نمودن است. سفر تجربه آموختن و فرهیخته شدن است. سفر به هر طریق و هر مقصد که باشد شیرین ترین، جذاب ترین و لذت بخش ترین رویداد زندگی هر انسان می باشد، اگر بگوییم انسان همیشه مسافر است شاید سخن گزاف نگفته باشیم آنگاه که پای در جهان فانی گذاشت تا بقای خویش در کسب معرفت حق و نیکویی به خلق جستجو کند و سپس جسم او در خاک جای گرفت و روحش در ملکوت به پرواز در آمد تا زمان گشودن دروازه قیامت فرا رسد و مشیت الهی او را در برگیرد. بس انسان مسافری است به سوی پروردگار خویش و اگر این سفر با امید همراه باشد با همه رنج و مشقت راه، چه زیبا و شیرین است. 

سفر آنگاه راحت تر است که بار بر دوش کمتر و سبکبار آن کس که دنیا را موطن خویش ندانست واز علایق دنیوی برید و شراب انس با حق نوشید و سفر برای عبرت گرفتن و تجربه آموختن است و چه زیباست همت افرادی که در این سفرهای گوناگون خود را شناختند و محبوب خویش را یافتند. 

آنچه نوشته آمد بازخوانی فرازهایی از مقدمه کتاب «دایره المعارف سفر – راهنمای مسافران و زائران» است که به تازگی در پشت ویترینهای کتاب فروشیهای شیراز چشم را به خود جلب می کند نام کتاب هر خواننده پیگیر و علاقه مند را به خود می خواند تا این وسوسه را که نویسنده با موضوع سفر چگونه کنار آمده است سیراب کند. نام محمد حسین رستگار به عنان مؤلف کتاب نیز بر این کنجکاوی می افزاید نویسنده ای که با کنکاش و دقت خاص خود نانوشته هیی را در حوزه فرهنگ و تمدن فارس به رشته تحریر آورده و کتابهای مستند و مرجعی را به دانش پژوهان ارائه نموده است. تورق اولیه صفحات و مرور بر سرفصلهای و مباحث هر فصل اشتیاق خواند را افزون می کند، زیرا در نگاه اجمالی هر بچه درباره سفر می توان نگاشت و جمع آوری نمود در سرفصلهای کتاب جای گرفته است که اشاره به آنها خالی از اشکال است. اهمیت سفر گردشگری، آداب سفر، ادعیه سفر، احکام شرعی سفر، سفر الهی، سفر زیارت، سفر حج، سفر آخرت، سفر سبز، سفرهای فضایی، گردشگری مجازی، شیوه های سفر، مقررات گمرکی، امنیت در سفر، بیمه واژه های سفر، سفر در آینه فرهنگ، ایرانگردی، واحدهای اقامتی، گروه مهمانسرا ها و اطلاعات ضروری قطعاً اشاره به بخشاهای یکی از این سرفصلها، به نگاه موشکافانه مؤلف و تلاشی که برای کامل بودن دایره المعارف سفر انجام داده است پی خواهید برد. به عنوان نمونه در زیر فصل شیوه های مسافر و سفر، با پنج بخش روبرو هستیم. بخش اول مسافرت با خودروی شخصی، بخش دوم مسافرت با اتوبوس، بخش سوم تاریخچه سفرهای هوایی، بخش چهارم مسافرت با قطار و در بخش پنجم به مسافرت از راه های آبی اشاره گردیده و جالتر آنکه هر بخش نیز برای خود دارای چند زیر بخش است به گونه ای که برای کوچکترین موضوع در حوزه سفر مطالب و موضوعی ذکر گردیده است. 

کتاب با بهره گیری از منابع گوناگون تدوین گردید که مؤلف به هفتاد و شش مأخذ در پایان کتاب اشاره کرده است. روز آمد کردن مطالب و یکنواخت سازی نگارش مطالب این مأخذ که در طی قرون و سالها به نگارش در آمده خود نیز نشان از همت و پشتکار مؤ لف محترم دارد. 

قطعاً خوانندگان ارجمند بر این مسئله وقوف دارند ورود به تهیه و تدوین کتب مرجع و ارائه آثاری در حوزه دایره المعارف ها کار سهل و ساده ای نبوده و هر نگارنده ای نیز توان جسارت پیش روی کشیدن آن را نخواهد داشت و عده قلیلی هستند که با تحمل مشقات، این گونه آثار را به قضاوت عرضه می دارند. بر این مجموعه از هر سو که بنگرید بخشی از نیازها و اطلاعات لازم را فرا روی خود می بینید. دستیابی به نام و نشانی تمامی مراکز اقامتی کشور و معرفی تمامی استانهای کشور از دیگر ویژگی این کتاب است. 

کتاب در قطع وزیری با جلد ضخیم، از طراحی و صفه آرایی مناسبی برخوردار است. این اثر برای نوبت اول در تیراژ سه هزار جلد و در 452 صفحه به شکلی بسیار خوب صحافی شده و همچنین دارای تصاویری رنگی از جاذبه های ایران تصویری از شیراز و فارس ندارد. 

شنونده او را گفت: عطف کتاب که معمولاً در قفسه کتاب آشناترین فضای کتاب با چشم و جان آدمی است به تصویر لسان الغیب مزین است و لذا عشق به شهر راز، شیراز، در هر عبور از کنار قفسه کتاب جان و دلت را می لرزاند. 

این اثر بی شک کاری سهل و ممتنع بوده و خواننده به دفعات برای کسب اطلاعات لازم آن را با اشتیاق تورق خواهد کرد و اگر چه اهداء کتاب در فرهنگ اجتماعی، پایگاه شایسته و بایسته خود را نیافته است اما کتابهایی از این دست می تواند بهترین هدیه برای مسافران و زائران باشد.

 


 

مجله سبحان - شماره 2042-

دوشبه 26 اسفند ماه 1387

 

کتاب دایره المعارف سفر معرفی واز نویسنده آن تجلیل شد

در مراسمی با حضور رییس و مسوولین سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کتاب «دایره المعارف سفر» معرفی و از نویسنده آن محمد حسین رستگار سرپرست آستان مقدس شاهچراغ(ع) تجلیل شد. 

محمد حسین رستگار، نویسنده و محقق که تا کنون تألیفات بسیاری در حوزه فرهنگ و تمدن فارس و معارف اسلامی به رشته تحریر در آورده و کتاب های مستند و مرجعی را به دانش پژوهان ارایه نموده است. با تألیف «دایره المعارف سفر» و ارایه اطلاعات لازم و مورد نیاز مسافران و گردشگران خدمات شایانی به همه مشتاقان و سفر و سازمان های مربوطه نموده است کتاب «دایره المعارف سفر» که با جلد ضخیم و طراحی مناسب و چشم نواز صفحه آرایی شده است دارای تصاویر رنگی از جاذبه های جهانگردی ایران و نقشه راه های کشور است که می تواند بهترین هدیه برای مسافران و زائران باشند. 

محمد حسین رستگار مؤلف فرهیخته کتاب هر آنچه درباره سفر و گردشگری است با بهره گیری از منابع گوناگون و تحقیق میدانی جمع آوری و تدوین نموده است. در این مجموعه از هر سو که بنگرید اطلاعات مورد نیاز را فرا روی خود می بینید و در این کتاب می خوانید: راهنمای ایرانگردی، معرفی استان های کشور و مکان های دیدنی آنها، انواع سفر شیوه های سفر آداب سفر، ادعیه و مناجات های سفر معرفی پایگاه های اینترنتی گردشگری و رزرواسیون بلیط هواپیما، قطار و اتوبوس و صدها نکته مفید و خواندنی دیگر در مورد سفر و مسافر .

خلق این امر ماندگار که توان و جسارت نگارنده را به تصویر می کشد به محمد حسین رستگار نویسنده ارجمند و سر پرست استان مقدس احمدی و محمدی که سال ها است به خدمتگزاری زائرین و مسافرین مشغول می باشد تبریک می گوییم.

 


 

14 مهر 1392

روزنامه نیم نگاه

نگاهی به کتاب تألیفی استاد محمدحسین رستگار با عنوان 

دائره المعارف سفر (راهنمای مسافران و زائران)

یکی از منابع مهم برای شناخت ایران کتاب دائره المعارف سفر یا راهنمای مسافران و زائران در ایران است. این کتاب توسط استاد  محمدحسین رستگار ایران پژوه و فارس شناس معاصر که توفیق خادمی (مدیر امور اداری) حرم مطهر حضرت سید میر احمد بن موسی(ع) را دارد به رشته تحریر درآمده است. استاد رستگار در کتاب خود که در قطع وزیری و جلدی مرغوب با طرحی زیبا بر رو و پشت جلد به تألیف و تصنیف در آورده به خوبی در مورد آداب و رسوم، شرایط، امکانات و مسایل مرتبط با سفر توضیحات جامع و کامل داده است. کتاب دائره المعارف سفر که برخوردار از شناسنامه، هشت صفحه فهرست مطالب، دو صفحه مقدمه و 21 فصل است. این کتاب در 452 صفحه و مصور دارای شماره شابک و شماره های ثبت در فهرست دیوئی و کنگره و کتابخانه ملی است. در چاپ اول اثر که به سال 1386 و توسط انتشارات ارمغان طوبی انجام شده سه هزار جلد کتاب دائره المعارف سفر همراه با کاغذ مرغوب و طراحی زیبای صفحات منتشر گردیده است. عناوین فصول کتاب تألیفی استاد محمدحسین رستگار با عنوان دائره المعارف سفر عبارتند از اهمیت سفر و گردشگری، آداب سفر، ادعیه سفر، احکام شرعی سفر، سفر الهی، سفر زیارت، سفر حج، سفر آخرت، سفر سبز، سفرهای فضایی، گردشگری مجازی، شیوه های سفر، مقررات گمرکی، امنیت در سفر، بیمه سفر، واژگان مورد استعمال در سفرها، سفر در آینه فرهنگ، ضرب المثل ها و نکته های سفر، ایرانگردی، واحدهای اقامتی، گروه مهمانسراها، اطلاعات ضروری در سفر و... 

همانطور که ملاحظه می شود مؤلف با تیزبینی، دقت نظر و اشراف جامع بر مسایل سفر توانسته اطلاعات مفید و ذی قیمتی را به مسافران و زائران حرمین شریف مکه و مدینه و عتبات عالیات (کربلا، نجف، سامرا، کاظمین) و شامات (سوریه) و مشهد مقدس و سایر نقاط دیدنی و زیارتی ارایه دهد به نحوی که به همراه داشتن چنین کتابی در سفر می تواند مسافران را در انجام امور سفرشان کمک نماید. این کتاب را می توان راهنمای همراه مسافران نیز نام نهاد. داشتن اطلاعات  و دانستنی های سفر می تواند مسافران را در سفری با آرامش خاطر و رضایت بخش کمک فراوان کند و این کتاب (دائره المعارف سفر) از هر جهت یاری گر خوبی برای کسانی که دائم در سفرند می باشد. با توجه به سیاست های جدید دولت ها در خصوص تأمین مقدمات سفرهای ارزان و راحت برای ملت ها  از یک سو و توصیه های قرآن کریم و احادیث و روایات ائمه هدی علیهم السلام در خصوص ضرورت های سفر می توان به این نکته واقف بود که سفر نقش مؤثر و حیاتی در تلطیف روحیه و کارآمدی مضاعف فرد و تقویت اعصاب و روح و روان آدمی دارد. کار ارزشمند و خارق العاده جناب استاد رستگار در تهیه و تألیف و تدوین این کتاب زیبا و پرمحتوا در همین راستا و در جهت تبلیغ و ترویج امر مهم سفر است. البته باید دانست که سفرها همه تفریحی و زیارتی نبوده بلکه سفرهای کاری، ورزشی، تجاری، تحقیقی و تحصیلی، علمی و آموزشی یا حتی فرهنگی و... نیز هست که هر کدام از آنها آداب و رسوم و شرایطی دارد که مؤلف ارجمند کتاب دائره المعارف سفر به خوبی به آنها پرداخته است. استفاده جناب رستگار از شواهد کافی برای تفهیم ضرورت سفر مثل آیات و احادیث و نقل قول ها و ضرب المثل ها از یک سو و ارایه مشخصات و مصادیقی از سفر به ایران و خارج از ایران از دیگر سو این کتاب مفید را در ردیف بهترین کتب برای راهنمایی مسافران و گردشگران داخل و خارج از کشور قرار داده است. این کار ارزنده جناب رستگار خدمتی مهم و ارزشمند به فرهنگ کشور و توسعه گردشگری ایران اسلامی است. برای یک گردشگر داخلی یا جهانگردان خارجی هیچ چیز مهم تر از کتاب یا نشریه یا جزوه ای که حامی اطلاعات ضروری سفر به یک نقطه از جهان باشد نیست. در صفحات پایانی کتاب 

دائره المعارف سفر ما شاهد حجم عظیمی از اطلاعات به روز و مفید به خواننده خصوصاً مسافران هستیم. کتاب مذکور برخوردار از فهرست و نمایه موضوعی، فهرست منابع و مآخذ نوشتاری است. به سهم خود به عنوان پژوهشگری ناچیز در حوزه فرهنگ و تمدن فارس لازم 

می دانم از مساعی و تلاش های ارزنده جناب استاد محمدحسین رستگار مؤلف کتب سودمند در حوزه های ایران شناسی، فارس پژوهی و شیراز نگاری تقدیر و تشکر نمایم.


نظرات و پیشنهادات شما:

موضوع :
نام و نام خانوادگی :
شماره تماس:
آدرس ایمیل :
متن :
تصویر امنیتی:

لطفا تا ثبت شدن فرم و نمایش عبارت تایید شکیبا باشید.

عید سعید «قربان»، جشن «تقرب» عاشقان حق مبارک
عید سعید «قربان»، جشن «تقرب» عاشقان حق مبارک
[اطلاعات بیشتر]
 عید سعید «قربان»، جشن «تقرب» عاشقان حق مبارک
 به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «حدیث عشق» به کوشش محمدحسین رستگار از سوی انتشارات آثار ماندگار در شیراز به بازار نشر آمد.
 سال روز پیوند مظهر احسان و جود با دردانه زیور عالم یاس آل محمد صلی الله علیه و آله مبارک باد . . .
 شهادت مظهر جود و سخا و علم و معرفت، امام جواد(ع) تسليت و تعزيت باد⚫️⚫️
 ولادت هشتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت، آقا امام رضا علیه اسلام مبارکباد
جدیدترین تالیفات
اشتراک خبرنامه

آدرس ایمیل شما:


 

کلیه‌ حقوق‌ مادی‌ و معنوی‌ این‌ سامانه متعلق به استاد محمد حسین رستگار می باشد

©2014 HRastegar.ir 

 
.: طراح سایت : www.KSPgroup.ir :.