1403/02/13

.: چون عشق جاري باش

 

زندگي زماني معنا مي يابد كه انسان راه ارتباط با ديگران را بداند و بتواند در مواقع لزوم از آن استفاده كند، اما اين مستلزم اين است كه ابتدا خود را بشكني و ذره اي باشي لطيف و مهربان تا بتواني به دلهاي ديگر راه پيدا كني. پس در وجود خدا حل خواهي شد و مطيع ذات باريتعالي مي گردي و هر چه او گفت كه جز نيكي و فراز از بديست گوش گيري و بدانها عمل كني. « چون عشق جاري باش، مهربان و با سخاوت، فروتن و بردبار، معصوم و با صداقت، آنگاه مي تواني عاشق باشي كه خدا را با تمام وجود دوست بداري و مطيع و فرمانبردار او گردي. به خاطر بسپار كه عاشق بودن يعني خدايي شدن و خدايي شدن يعني به شريعت او عمل نمودن.

"کتاب شریف چون عشق جاری باش راهکارهای ارتباط مؤثر با دیگران و شیوه‌های برقراري ارتباط سالم و سازنده براساس کلام وحی را ارائه می‌نماید که با قلمی رسا و متنی پرمحتوا و جذاب نگارش یافته است. این کتاب از شانزده فصل و حسن‌ختام تشکیل شده، در قطع وزیری و 192صفحه دارد. عناوین فصول کتاب عبارتند از: اهمیت ارتباط با دیگران، عوامل مؤثر در ارتباط با دیگران، اهمیت شناخت جایگاه خود، مراقبه، تزکیه ذهن، آداب سخن‌گفتن، سخن نیک، اهمیت سکوت، هنر گوش‌‌دادن، صفا و یکرنگی، کنترل خشم، حرمت زبان، محبت و دوستی، امر به معروف و نهی از منکر، اخلاق نیکو و روابط اجتماعی.

در این کتاب می‌خوانیم:

چون عشق جاری باش، مهربان و باسخاوت، فروتن و بردبار، معصوم و باصداقت، آنگاه می‌توانی عاشق باشی که خدا را با تمام وجود دوست بداری و مطیع و فرمانبردار او گردی. به خاطر بسپار که عاشق‌بودن یعنی خدایی شدن و خدایی‌شدن یعنی به شریعت او عمل نمودن.

چون عشق جاری باش، زنگی یعنی عشق، عشق به خدا، عشق به خود و عشق به دیگران. عشق ودیعه‌‌ای الهی است که در همه کائنات جاری است. این عشق را دریاب و با آن زندگی کن. زندگی در پرتو عشق، تابناک و زنده است. انسان آنگاه می‌تواند با دیگران ارتباطی مؤثر و شایسته برمبنای تعالیم الهی داشته باشد که با خودش ارتباطی صحیح و سالم برقرار نماید. خودش را بشناسد و برای تعالی خود قدم بردارد. رهنمودهای پروردگار را در ارتباط با دیگران بکار گیرد تا بتواند برای خدا با آنان دوست شود.

نگارنده در تألیف کتاب از مطالعات عمیق در حوزه‌های دینی و عرفانی منطبق بر کلام وحی و تحقیقات و پژوهش‌های روانشناسان و احادیث معصومین علیهم ‌السلام بهره‌مند گردیده است. صفحات پایانی کتاب با جملات و عبارات قصار و گهربار از نبی‌اکرم(ص)، ائمه اطهار، حکما و فلاسفه شرق و غرب در باب ارتباط مؤثر با دیگران مزین گردیده و بر جذابیت کتاب افزوده است."

"موضوع کتاب درباره ارتباط مؤثر با دیگران براساس جنبه‌های تربیتی کلام وحی «قرآن کریم» است. نگارنده بر این باور است که جهان بی‌عشق معنایی ندارد و همه‌چیز در پرتو این خصیصه الهی به تکامل می‌رسد. زندگی زمانی معنا می‌یابد که انسان راه ارتباط با دل‌های دیگران را بداند اما این مستلزم داشتن روحی لطیف و مهربان است که با خودشناسی و خداشناسی و مطیع ذات باریتعالی گردیدن بدست می‌آید. در روایت آمده است زمانی که شخص برای خدا دست در دست دوست خود می‌گذارد، خدای‌تعالی نیز دست خود را بین دستان آنان قرار می‌دهد و این دوستی چه زیبا و پایدار است.

کتاب در 16فصل نگاشته شده است که هر فصل شامل نکات دقیقی در رابطه با راهکارهای مؤثر ارتباط با دیگران است و خواننده را با تمام ریزه‌کاری‌های ارتباطی سالم و پویا آشنا می‌سازد."

 


 

 

 

چون عشق جاري باش

راهكارهاي ارتباط موثر با ديگران بر اساس كلام وحي

محمد حسين رستگار

انتشارات نويد شيراز، 192 صفحه

 

زندگي زماني معنا مي يابد كه انسان راه ارتباط با ديگران را بداند و بتواند در مواقع لزوم از آن استفاده كند، اما اين مستلزم اين است كه ابتدا خود را بشكني و ذره اي باشي لطيف و مهربان تا بتواني به دلهاي ديگر راه پيدا كني. پس در وجود خدا حل خواهي شد و مطيع ذات باريتعالي مي گردي و هر چه او گفت كه جز نيكي و فراز از بديست گوش گيري و بدانها عمل كني. 

« چون عشق جاري باش، مهربان و با سخاوت، فروتن و بردبار، معصوم و با صداقت، آنگاه مي تواني عاشق باشي كه خدا را با تمام وجود دوست بداري و مطيع و فرمانبردار او گردي. به خاطر بسپار كه عاشق بودن يعني خدايي شدن و خدايي شدن يعني به شريعت او عمل نمودن.

چون عشق جاري باش، زندگي يعني عشق، عشق به خدا، عشق به خود و عشق به ديگران. عشق وديعه اي است الهي كه در همه كائنات جاري است. اين عشق را درياب و با آن زندگي كن. خداي خود را عاشقانه سپاسگزار و خود وديگران را از اين عشق الهي سرشار ساز. زندگي در پرتو عشق، تابنااك و زنده است. انوار ملكوتي عشق را بر وجود خويش بباران و ديگران را از اين همه رحمت و موهبت الهي نوراني نما. 

چون عشق جاري باش سرشار از محبت. باور كن تنها عشق مي ماند و بس و كسي كه عشق مي ورزد رستگار است».

اين چكيده انديشه محمد حسين رستگار مؤلف كتاب است. واقعاً كه جهان بي عشق معنايي ندارد. همه چيز در پرتو اين خصيصه الهي به تكامل مي رسد. 

محمد حسين رستگار در مقدمه مي نويسد: كسب مهارت ارتباط با ديگران تنها با كتاب و مشق ميسر نيست. رفتار خوب بايد با تكرار و تفكر در انسانها نهادينه شود و خوبي ها در رفتار وكردار او ملكه گردند تا ارتباطي سالم و پويا و مورد رضايت خدا با ديگران داشته باشد. 

در روايت آمده است زماني كه شخص براي خدا دست در دست دوست خود مي گذارد، خداي تعالي نيز دست خود را بين دستان آنان قرار مي دهد و اين دوستي چه زيبا و پايدار است. محمد حسين رستگار كتاب مؤثر خود را در 16 فصل نوشته است كه هر فصل خود نيز شامل نكات دقيق و ريزي است. پس انسان با مطالعه اين كتاب به تمام ريزه كاريهاي ارتباط با ديگران پي مي برد. البته اين كتاب حمايت كننده و راهگشاست. اين ذات انسان است كه بايد پاك و آمادگي قبول اين نصايح را داشته باشد. 

در فصل اول مي نويسند كه اصلاً ارتباط چيست، به چه فرايندي ارتباط مي گويند و چه عواملي تضعيف كننده ارتباط هستند. 

با نگاهي به سرفصلهاي 16 گانه كتاب مي توان اذعان كرد كه نويسنده كتاب ريز ريز عوامل ارتباط با ديگران را مورد دقت قرار داده و حتي آن واحدها را به بخش هاي كوچكتري تقسيم كرده است. 

موضوع هايي چون؛ اهميت ارتباط با ديگران، عوامل موثر در ارتباط با ديگران، اهميت شناخت جايگاه خود، مراقبه، تزكيه ذهن، آداب سخن گفتن، سخن نيك، اهميت سكوت، هنر گوش دادن، صفا و يكرنگي، كنترل خشم، حرمت زبان، محبت و دوستي، امر به معروف و نهي از منكر، اخلاق نيكو و روابط اجتماعي.

به فرازهايي از كتاب توجه نماييد: 

* چه نكاتي را در مورد « مراقبت از خويشتن» بايستي مورد توجه قرار داد

* حفظ آرامش و خونسردي به خصوص هنگام بروز هيجان چون خشم و عصبانيت. 

* دوري از اشخاص بدبين، عصبي و نادان.

* احتراز از سخنان تحريك آميز

* اجتناب از تحريك عواطف ديگران و برانگيختن احساسات آنها.

* ورزش به طور منظم و مستمر

* استراحت كافي

* دقت و ظرافت در اظهار نظرهاي منفي

* نگرفتن تصميمات عجولانه و شتابزده به خصوص در مواقع عصبانيت.

* اكتفا نكردن به ظواهر امر براي قضاوت و داوري

* تفكر و انديشيدن در نكات مثبت به جاي نكات منفي

* صبر و بردباري در مقابل حركات بي ادبانه و پرخاشگرانه ديگران 

چند ضرب المثل در مورد «آداب سخن گفتن»

* كم گوي و گزيده گوي چون در 

تا ز اندك تو جهان شود پر

* تامرد سخن نگفته باشد

عيب و هنرش نهفته باشد

* هر سخن جايي و هر نكته مكاني دارد

* هر نكته مكاني و هر جمله زماني دارد

* زبان سرخ سر سبز مي دهد بر باد

* پرسيدن عيب نيست، ندانستن عيب است

* گوش هايت را به همه و زبانت را به برخي بسپار

* زخم شمشير التيام مي يابد ولي زخم زبان هر گز 

در «حسن ختام» كتاب جمله هاي قصاري از بزرگان چاپ شده است كه بعضي از آنها را به خوانندگان عزيز روزنامه تقديم مي كنيم. 

* بهترين افراد كساني هستند كه به خلق نيكي مي كنند بدون آنكه نظر داشته باشند كه آنها خوبند يا بد. «حضرت محمد(ص)»

* اگر درباره كسي نيكي كردي، پوشيده دار و اگر كسي درباره تو نيكي كرد آشكار ساز. بدترين مردم كسي است كه پاداش عمل نيك ديگران را به زشتي بدهد و بهترين مردم كسي است كه پاداش عمل زشت ديگران را به خوبي ندهد. 

«حضرت علي(ع)»

* تو نيكوئي را از دست مده؛ ديگران نيز خوب خواهند شد. وجود نيكان همچون باد است و بدان همچون گياه، هر جا باد بوزد گياه به ناچار سر فرود مي آورد. «كنفوسيوس»

* چرا ديگران بايد به شما علاقه پيدا كنند، در حالي كه شما حاضر نيستيد اول به آنها علاقمند گرديد«ديل كارنگي»

* مردم را در غيب همان گوي كه در روي تواني گفت.«خواجه عبداله انصاري»

* بكوش كه نسبت به مردم بدبين نشوي، زيرا كه صاحب سوء ظن را جز رحمت ابدي و كسالت روحي بهره نباشد.«سقراط»

* هيچ عيب ندارد كه شما فهيم و فيلسوف باشيد ولي اگر هستيد طوري رفتار كنيد كه كساني كه با شما حرف مي نند شما را به سادگي خودشان تصور كنند. «اناتول فرانس»

* هر كه با بدان نشيند، اگر طبيعت ايشان را هم نگيرد، به طريقت ايشان متهم گردد.«سعدي»

* انسان شريف، شريف ها را جذب مي كند و راه ماندن با آنها را مي داند. «گوته»

* مردم گاهي نيكي هايي كه در حقشان روا داشته شده را فراموش مي كنند، ولي به ندرت ناروائي ها را كه در حق ديگران مرتكب شده اند از ياد مي برند. «سامرست موام»

 


 

روزنامه خبر جنوب

چهارشنبه 17 تیر ماه 1388 شماره 8149

 

عشق هماره جاري است

عشق هماره جاري است چونان چشمه اي كه ايستايي نمي پذيرد و يا رودخانه اي كه از خروش نمي افتد و يا سپيده دم و بر آمدن خورشيد كه همه روزه تكرار مي شود. 

نويسنده ي آشنا به رمز و راز حقيقت محمد حسين رستگار، كتاب خود را با (عشق) آغاز مي كند آن هم عشقي كه آفرينشگر مهرباني، فروتني و بردباري است و انسان دلشده را به سرچشمه ي چشمه ها و سر آغاز عشق ها پيوند مي دهد تا معشوق هماره جاويد يعني پروردگار را دوست بدارد، او را بستايد، عاشق او شود و بر بستر خداجويي و خداشناسي گام نهد. 

نويسنده صلا مي زند و مي گويد: چون عشق جاري باشد، عشق به خود، عشق به مردم، عشق به خدا، عشق وديعه اي الهي است خداي را عاشقانه سپاسگزار باش و خود و ديگران را از اين موهبت سر شار كن. به راستي زندگي در پرتو نور عشق، تابناك و زنده است و پرتو ملكوتي عشق سرشار از يگانگي است و كسي كه عشق مي ورزد رستگار است. 

باز آي اي عشق خوش سوداي ما 

اي طبيب جمله علت هاي ما 

اي دواي نخوت و ناموس ما 

اي تو افلاتون و جالينوس ما 

عاشقي گر زين سرو گرزان سراست

عاقبت ما را دبر رهبر است

عشق آن زنده گزين، كاو باقي است

وزشراب جان فزايت ساقي است

تو مگو ما را بدان شه بار نيست

با كريمان كارها دشوار نيست  (مولوي)

سلامي صميمي و لبخندي از روي مهرباني

بر باور محمد حسين رستگار نويسنده ي كتاب، انسان مي تواند از رهگذر عشق، با ديگران پيوند برقرار كند و براي رسيدن به خدا و ره يافتن به جايگاه تعالي گام بردارد با پروردگار مهربان و آفريدگار يكتا، دوست شود و مهربورزد و از موهبت هاي بي پايان اش سر مست گردد. 

به دست آوردن مهارت پيوند با ديگران تنها با كتاب و مطالعه مسير نيست رفتار شايسته بايد با تكرار و انديشيدن در درون انسان نهادينه شود و خوبي ها رفتاري در او ملكه گردد. 

لبخندي از روي مهرباني، سلامي گرم و آشنا و نگاهي صميمي، دوستي مي آفريند و تعالي برقرار مي كند. 

لبخندي از روي مهرباني، سلامي گرم و آشنا و نگاهي صميمي، دوستي مي آفريند و تعالي برقرار مي كند. 

بياييم مهارت پيوند با ديگران را كه همان راه و رسم عشق ورزيدن است بياموزيم(هر چند كه عشق، آمدني است، نه آموختني) از كلام الهي كه زيباترين جلوه گري ميان آفريدگار و آفريده است مدد جوييم و اين زمزمه ي شور انگيز را سر دهيم: يا من اظهر الجميل... اي آفريدگاري كه زيبايي ها و خوبي ها را آشكار مي نمايي و نازيبايي ها را مي پوشاني و پرده ي بندگانت را به گناه فاحش نمي دري، مي بيني و مي پوشي، برعكس سطحي نگران كه نمي بينند ولي مي خروشند...

فصل هاي شانزده گانه ي كتاب

كتاب(چون عشق جاري باش) از يك مقدمه و 16 فصل برخوردار است با اين عنوان ها: اهميت ارتباط با ديگران، عوامل كار ساز در ارتباط با ديگران، اهميت شناخت جايگاه خود، مراجعه، تزكيه، آداب سخن گفتن، اهميت مهار زبان از ديدگاه كلام وحي، عظمت سكوت، هنر گوش دادن، همدلي با ديگران، صفا و يك رنگي، مهار شراره هاي خشم، حرمت زبان و دوري از غيبت، سخن چيني، افترا و عيب جويي، دشنام گويي، طعنه و سرزنش، دروغ، پنهان داشتن شهادت، نقش محبت ودوستي در پيوند با ديگران، امر به معروف و نهي از منكر، شيوه هاي رفتاري نيك، چشم پوشي از خطاي ديگران، مهارت هاي ارتباط با ديگران در پيوندهاي اجتماعي، احترام به قوانين اجتماعي، نقش همكاري و روش هاي تعاوني در پيوند با ديگران و در پايان كتاب سخناني حكمت بار از خواجه ي دو جهان حضرت محمد مصطفي(ص) و امامان پاك (ع).

نقش محبت در پيوند با ديگران

محبت هر كس در دل نشيند او را مجذوب مي كند هر كس محبوب ما شد، مجذوب او مي شويم.

رشته اي بر گردنم افكنده دوست

مي كشد هر جا كه خاطر خواه اوست

نقش دوستي در پيوند زدن با ديگرانع اساسي است و برگزيدن دوست به سبب اثر گذاري اش در روان و تن ما و رفتار و كردار و شيوه ي زندگي مان اهميت دارد. 

دوستي ناب به معنويت و تقواي طرفين پيوند مي يابد و اين دوستي تا زماني پايدار است كه براي رضاي خدا باشد. رسول خدا(ص) مي فرمايد: دو نفر كه در راه خدا يكديگر را دوست بدارند آن كه ديگري را بيشتر دوست مي دارد برتر است. 

نقش معاشرت با ديگران و اثر گذاري آن در روحيات و شخصيت افراد، اساسي است. دوستي و معاشرت با افراد درستكار و با ايمان نه تنها موجب كمال انسان مي شود بل سلامت جامعه را تضمين مي كند. 

نشانه هاي دوست خوب آنست كه خردمند و دورانديش و با ايمان باشد و ديدارش ترا به ياد خدا اندازد. ظاهر و باطنش يكي باشد. دلسوز و خيرخواه تو باشد با ادب و وفادار به عهد جلوه كند...

پيوند با ديگران

بر باور نويسنده كتاب ارتباط به معناي ارايه يا تبادل اطلاعات است ارتباط شامل فرآيندهاي فيزيكي و روان شناختي كه از رهگذر آن مردم براي رسيدن به هدف هايي مشخص با يكديگر پيوند برقرار مي كنند كه ممكن است از راه گفتار، نوشتار، يا رفتار صورت پذيرد.

دانش مهارت ارتباط با ديگران، توانايي رفتار سازگار و مثبت ما را در برخوردهاي اجتماعي، توانمند مي سازد و موجب مي شود بتوانيم استعداد خويش را شكوفا سازيم و با ارايه ي خدمت خوب و مناسب به ديگران بر ارزش خويش دست يابيم.

انسان بيش از هر موجودي نيازمند ارتباط است در اين ميان پيوند با خدا والاترين پيوندهاست. 

هنگامي كه دو نفر براي تعامل با يكديگر پيوند بر قرار مي كنند يكي از آن دو به عنوان فرستنده ي پيام و ديگري گيرنده ي پيام به حساب مي آيد. پيام ممكن است كلامي يا غير كلامي و يا هر دو باشد.

مفهوم مورد نظر بر پايه ي تجربه و مهارت هايمان به نماد ويژه، رمزگذاري و كدگذاري مي شود و گيرنده ي پيام نيز به همين صورت بر پايه ي آن چه در مي يابد مطالب را رمز گشايي مي كند. 

اين پيام ها از رهگذر حواس پنجگانه فرستاده مي شود و فرستنده ي پيام مطالب مورد نظر خود را از راه نوشتن، گفتن و يا حركت انجام مي دهد. 

آن چه را گيرنده ي پيام به صورت كلامي يا غير كلامي براي فهماندن دريافت پيام به كار مي برد(بازخورد) مي گويند درواقع واكنش گيرنده با ما اين فرصت را مي دهد تا آگاه شويم كه طرف تعامل، مفهوم و محتواي پيام ما را درك كرده است يا نه.

سكوت

در كتاب ارزشمند نهج البلاغه آمده است قلب نادان در دهان او زبان دانا در قلب اوست. سخن گفتن گرچه از نعمت هاي بزرگ پروردگار است وبراي رشد و بالندگي انسان به كار مي رود ولي چنانچه به درستي از آن بهره گرفته نشود موجب بلا و زحمت مي گردد. مانند: غيبت، تهمت و ناسزاگويي...

تا زماني كه سخن گفته اي در اختيار تو است اما همين كه سخن بر زبانت جاري شد ديگر تو در اختيار سخن هستي. بنابراين زبانت را همچون طلا نگه دارد. در سلوك الي الله، نيز (صمت) كه به معناي سكوت و خاموشي است از جايگاه ويژه اي برخوردار است و ابزار تكامل و رسيدن به جايگاه هاي عرفاني به شمار مي آيد. 

مي گويند: خردمند كسي ست كه پيش از هر اقدام درباره ي آن بينديشد و به هنگام انتخاب و تصميم و زمان گفتار و داوري ؟؟ با آينده نگري و فرجام انديشي حركت كند.

در قرآن كريم مي خوانيم شكيبايي و سكوت بهتر از تقابل و مجادله است و گذشت بزرگوارانه موجب والايي انسان و آشكار شدن باطل است. 

خاموشي شيوه ي اهل بينش و شعار كساني است كه با ديد خرد در حقايق جهاتي مي نگرند. 

هنر ارتباط با ديگران

هنر ارتباط با ديگران تعامل و دوستي با آنان است روش چيرگي به ديگران نبايد از رهگذر ريا كاري، جاه طلبي و خود پسندي باشد. انسان داراي طبيعتي خدايي و معنوي است چون خداوند از روح خويش در او دميده است. بنابراين همواره سرشار از شوق انجام دادن كار نيك است. گرچه كالبد انسان آكنده از نور حقيقت و عشق است. ولي نفس دنيوي با او در ستيز است. 

پذيرش واقعيت و قبول سخن راست نشانه ي نيكويي در اخلاق است. 

ناديده گرفتن واقعيت ها به ويژه درباره ي حقوق ديگران دوستي را از ميان مي برد و پيوند دل ها را مي گسلد، علاوه بر اين باعث دو رويي مي شود و در پايان به ستيزه جويي و درگيري با ديگران منتهي مي شود. 

متانت در رفتار و آرامش در گفتار، هنر ارتباط مطلوب با ديگران است هنر ارتباط با ديگران در اين است كه از نفرت دوري كنيم كينه ي مردم را به دل نگيريم و از لغزش شان در گذريم. هماره هنر عشق ورزيدن را بياموزيم، محبت و دوستي پيشه كنيم و با ديگران مهربان باشيم. 

مهارت هاي ارتباط با ديگران در پيوندهاي اجتماعي

به دست آوردن مهارت هاي ارتباط اجتماعي يكي از مهم ترين بخش زندگي انسان است اخلاق و رفتار مردم در روابط با ديگران شكل مي گيرد و در روند شخصيت آنان اثر گذار است. 

رعايت ادب و احترام نشانگر رفتار نيكويي انسان است، استاد و مربي محيط و خانواده، نقش اساسي در شكل گرفتن (ادب) دارد آن كس كه مربي اش پيامبر و اولياي دين است و از دستور نوراني پروردگار دانا و بينا پيروي مي كند از نيكوترين شيوه هاي رفتاري بهره مند است. 

كتاب چون عشق جاري باش، راهكارهاي پيوند با ديگران را به مخاطب مي آموزد و از آن جا كه پشتوانه ي نوشتار هاي كتاب، كلام وحي و سخنان پيشوايان بزرگ ديني است مي تواند بر دل ها اثر گذارد. اين يك توفيق الهي است كه نصيب نويسنده ي خرد گرا محمد حسين رستگار گرديده است نويسنده اي كه از صفاي درون برخوردار است و بر بستر مهرورزي وادب و احترام گام بر مي دارد. 

محمد مهدي مدرس

 


 

 

 

15 مهر 1392

 

روزنامه نیم نگاه

نگاهی به کتاب تألیفی استاد محمدحسین رستگار با عنوان

چون عشق جاری باش

کتاب شریف چون عشق جاری باش که به واقع راهکارهای ارتباط مؤثر با دیگران بر اساس کلام وحی است از دیگر آثار تألیفی استاد محمدحسین رستگار چهره ماندگار فارس پژوه و مؤلف کتب بسیار در حوزه های عرفانی و دینی است. چاپ اول این اثر در قطع وزیری و در سال 1388 در سه هزار نسخه توسط انتشارات نوید شیراز (ناشر برتر سالیان اخیر) و به شیوه ای جذاب، قلمی رسا و متن پرمحتوا توسط جناب رستگار به انتشار درآمده است. این اثر همچون سایر آثار مؤلف ارجمند برخوردار از شناسنامه کتاب، فهرست مطالب (شش صفحه)، مقدمه (دو صفحه)، طراحی رو و پشت جلد، شماره های شابک، رده بندی دیوئی و کنگره، شماره کتاب شناسی ملی و فهرست  نویسی بر اساس فیپا است. کتاب در موضوع اخلاق اسلامی، شیوه های برقراری ارتباط سالم و سازنده، روابط بین اشخاص از جنبه های مذهبی و اسلام و... است. کتاب چون عشق جاری باش از شانزده فصل و یک بخش حسن ختام تشکیل شده و 192 صفحه دارد. عناوین فصول این کتاب عبارتند از اهمیت ارتباط با دیگران، عوامل مؤثر در ارتباط با دیگران، اهمیت شناخت جایگاه خود، مراقبه، تزکیه ذهن، آداب سخن گفتن، سخن نیک، اهمیت سکوت، هنر گوش دادن، صفا و یکرنگی، کنترل خشم، حرمت زبان، محبت و دوستی، امر به معروف و نهی از منکر، اخلاق نیکو و روابط اجتماعی. مؤلف ارجمند کتاب خود را بر اساس مطالعات عمیق و دامنه دار در حوزه های دینی و عرفانی و منطبق بر کلام وحی به تألیف در آورده و از تحقیقات و پژوهش های روانشناسان و فقهای دینی و احادیث معصومین علیهم السلام در خصوص راهکارهای ارتباط مؤثر با دیگران بر اساس کلام وحی و... بهره مند گردیده است و در صفحات پایانی کتاب جملات و عبارات قصار و گهربار از نبی مکرم اسلام(ص) و مولی الموحدین علی(ع) و سایر ائمه معصومین علیهم السلام، حکما و فلاسفه شرق و غرب و... در باب ارتباط مؤثر و سالم با دیگران آورده و کتابش را حقیقتاً خواندنی و جذاب نموده است.  با آرزوی توفیقات الهی برای دوست و استاد ارجمندم جناب محمدحسین رستگار در ادامه مطالبی انتخابی از کتاب چون عشق جاری باش را با هم مرور می نماییم.

چون عشق جاری باش

چون عشق جاری باش، مهربان و باسخاوت، فروتن و بردبار، معصوم و با صداقت. آنگاه می توانی عاشق  باشی که خدا را با تمام وجود دوست بداری و مطیع و فرمانبردار او گردی. به خاطر بسپار که، عاشق بودن یعنی خدایی شدن و خدایی شدن یعنی به شریعت او عمل نمودن. چون عشق جاری باش، زندگی یعنی عشق، عشق به خدا، عشق به خود و عشق به دیگران. عشق ودیعه ای الهی است که در همه کائنات جاری است. این عشق را دریاب و با آن زندگی کن. خدای خود را عاشقانه سپاسگزار و خود و دیگران را از این عشق الهی سرشار ساز. زندگی در پرتو عشق، تابناک و زنده است. انوار ملکوتی عشق را بر وجود خویش بباران و دیگران را از این همه رحمت و موهبت الهی نورانی نما.

چون عشق جاری باش، سرشار از محبت، باور کن تنها عشق 

می ماند و بس، و کسی که عشق می ورزد، رستگار است.

انسان آنگاه می تواند با دیگران ارتباطی مؤثر و شایسته و بر مبنای تعالیم الهی داشته باشد که با خودش ارتباطی صحیح و سالم برقرار نماید. خودش را بشناسد و برای تعالی خود قدم بردارد. با خدای خوب و مهربان و خالق یکتا دوست شود و از موهبت های  بی پایان او سرشار گردد. رهنمودهای پروردگار را در ارتباط با دیگران بکار گیرد تا بتواند برای خدا با آنان دوست شود.

کسب مهارت ارتباط با دیگران تنها با کتاب و مشق میسر نیست. رفتار خوب باید با تکرار و تفکر در انسان ها نهادینه شود. خوبی ها  در رفتار و کردار او ملکه گردند تا ارتباطی سالم و پویا و مورد رضایت خدا با دیگران داشته باشد.

در روایت آمده است زمانی که شخص برای خدا دست در دست دوست خود می گذارد، خدای تعالی نیز دست خود را بین دستان آنان قرار می دهد و این دوستی چه زیبا و پایدار است. لبخندی از روی مهر، سلامی گرم و آشنا و نگاهی صمیمی، الفت و مهربانی می آفریند و موجب دوستی و تعامل، همراهی و همنوایی و در یک کلام، یگانگی می گردد. بیایید مهارت ارتباط با دیگران را که همان راه و رسم عشق ورزیدن است بیاموزیم و از کلام الهی که زیباترین نوع ارتباط خالق و مخلوق است مدد جوییم. بیایید با تمرین دعا و گفت وگو با خدای خویش، رمز و راز گفت وگو با دیگران و کائنات را دریابیم و با هم زمزمه کنیم:

یا من اظهر الجمیل، و ستر القبیح، یا من لم یؤخذ یا لجریره و لم یهتک الستر، یا عظیم العفو، یا حسن التجاوز....

ای خالقی که زیبایی وخوبی ها را آشکار نموده و زشتی ها را  می پوشانی، ای آنکه خلایق را مدام مؤاخذه نکنی، و پرده بندگانت را ندری، ای آنکه عفو تو بزرگ است. ای آنکه خوب و نیکو گذشت می کنی...

 

 

پایین گذاری جلد کتاب با کیفیت بالا

 


نظرات و پیشنهادات شما:

موضوع :
نام و نام خانوادگی :
شماره تماس:
آدرس ایمیل :
متن :
تصویر امنیتی:

لطفا تا ثبت شدن فرم و نمایش عبارت تایید شکیبا باشید.

عید سعید «قربان»، جشن «تقرب» عاشقان حق مبارک
عید سعید «قربان»، جشن «تقرب» عاشقان حق مبارک
[اطلاعات بیشتر]
 عید سعید «قربان»، جشن «تقرب» عاشقان حق مبارک
 به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «حدیث عشق» به کوشش محمدحسین رستگار از سوی انتشارات آثار ماندگار در شیراز به بازار نشر آمد.
 سال روز پیوند مظهر احسان و جود با دردانه زیور عالم یاس آل محمد صلی الله علیه و آله مبارک باد . . .
 شهادت مظهر جود و سخا و علم و معرفت، امام جواد(ع) تسليت و تعزيت باد⚫️⚫️
 ولادت هشتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت، آقا امام رضا علیه اسلام مبارکباد
جدیدترین تالیفات
اشتراک خبرنامه

آدرس ایمیل شما:


 

کلیه‌ حقوق‌ مادی‌ و معنوی‌ این‌ سامانه متعلق به استاد محمد حسین رستگار می باشد

©2014 HRastegar.ir 

 
.: طراح سایت : www.KSPgroup.ir :.